Μπορεί το πρωτάθλημα της Formula 1 για το 2025 να βρίσκεται σε εξέλιξη και να παρουσιάζει ενδιαφέρον ως προς την έκβασή του και το ποιος θα αναδειχθεί πρωταθλητής, εντούτοις έχουν ήδη πιάσει δουλειά τόσο οι τωρινές ομάδες, όσο και αυτές που θα προστεθούν του χρόνου, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις αλλαγές των κανονισμών.
Το 2026 θα κάνει ντεμπούτο η γερμανική Audi, η οποία αγόρασε τη Sauber που το 2024 έτρεχε ως Alfa Romeo, ενώ θα εμφανιστεί και η αμερικανική Cadillac. Η μεν πρώτη θα έχει δικό της μοτέρ, ενώ η δεύτερη θα έχει της Ferrari.
Προκειμένου να κατανοήσουμε καλύτερα όσα πρόκειται να συμβούν στη Formula 1 το 2026, η Audi ξεκινά αναλύσεις «TechFocus F1», με παρασκηνιακά στοιχεία για τους νέους κανονισμούς της Formula 1.
Μολονότι το σύστημα μετάδοσης κίνησης παραμένει υβριδικό, το ποσοστό της ηλεκτρικής ισχύος αυξάνεται σημαντικά. Από το 2026, η μονάδα ισχύος της F1 θα αποτελείται από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης V6 (ICE) με ίδιο κυβισμό 1.6lt και υπερτροφοδότηση, ένα σύστημα Energy Recovery System (ERS) με συσσωρευτή ενέργειας (ES) και μονάδα ηλεκτροκινητήρα/γεννήτριας (MGU-K), καθώς και μια ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου (CU-K). Η περίπλοκη μονάδα MGU-H, η οποία δεν έχει σχέση με την ανάπτυξη της σειράς παραγωγής και μετατρέπει τη θερμότητα των καυσαερίων σε ηλεκτρική ενέργεια, πρόκειται να καταργηθεί.
Αν και η ισχύς του συστήματος θα παραμείνει κοντά στους 1.000 ίππους, εντούτοις η ισχύς του ηλεκτροκινητήρα θα αυξηθεί από τα σημερινά 120 kW σε 350 kW. Έτσι η ισχύς του ηλεκτρικού μέρους θα φτάνει σχεδόν στο επίπεδο της ισχύος των περίπου 400 kW του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Από το 2026, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης θα πρέπει να καταναλώνει λιγότερα καύσιμα απ’ ό,τι στο παρελθόν και μάλιστα θα πρέπει να χρησιμοποιούνται βιοκαύσιμα, συνθετικής ή βιολογικής προέλευσης, με στόχο η Formula 1 να έχει ουδέτερο ισοζύγιο CO2 έως το 2030.
Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης θα εξακολουθεί να παίζει σημαντικό ρόλο, παρόλο που έχει υποστεί προσαρμογές λόγω των επιπλέον προδιαγραφών και περιορισμών. Παρά το γεγονός ότι μειώνονται βασικές παράμετροι, όπως η πίεση υπερπλήρωσης και η σχέση συμπίεσης, οι διαδικασίες καύσης οι οποίες σχετίζονται με τις επιδόσεις εξακολουθούν να είναι πολύ απαιτητικές. Η ανάπτυξη καθίσταται ακόμα πιο περίπλοκη λόγω των νέων βιώσιμων καυσίμων που θα χρησιμοποιούνται από το 2026. Σε αυτόν τον τομέα όλοι οι κατασκευαστές μονάδων ισχύος μπαίνουν σε εντελώς αχαρτογράφητα νερά, όπου τα καύσιμα μπορούν να αποτελέσουν διαφοροποιητικό και ανταγωνιστικό παράγοντα. Η Audi επέλεξε μια στρατηγική συνεργασία με την BP, και η από κοινού ανάπτυξη των νέων, βιώσιμων καυσίμων έχει ήδη ξεκινήσει από το 2022.
Μεγάλη δυνατότητα εξέλιξης υφίσταται επίσης όσον αφορά στην μπαταρία υψηλής τάσης και τη MGU-K, συμπεριλαμβανομένου του μετατροπέα (CU-K), που αποτελούν βασικά στοιχεία για τη μετατροπή της κινητικής ενέργειας σε ηλεκτρική κατά την πέδηση. Σε αυτόν τον τομέα δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου περιορισμοί από το τεχνικό κανονιστικό πλαίσιο και η Audi διαθέτει μεγάλη τεχνογνωσία από τους αγώνες Le Mans, Formula E και Dakar. Μάλιστα, τα συνολικά 22 υπερσύγχρονα δυναμόμετρα στις εγκαταστάσεις στο Neuburg προορίζονται για τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, για τη δοκιμή των διάφορων εξαρτημάτων υψηλής τάσης, της συνολικής μονάδας ισχύος, καθώς και του συστήματος μετάδοσης κίνησης ως συνδυασμός μονάδας ισχύος και κιβωτίου ταχυτήτων.
Η μπαταρία υψηλής τάσης, για παράδειγμα, πρέπει να αντέχει σε υπερταχείς κύκλους φόρτισης και εκφόρτισης, γι’ αυτό έχει σχεδιαστεί ώστε να έχει εξαιρετικά μεγάλη πυκνότητα ισχύος. Η ομάδα μπορεί έτσι να αποκτήσει πολύτιμη τεχνογνωσία σχετικά με καινούργια υλικά, τεχνολογίες και τρόπους εργασίας. Ιδίως όσον αφορά στο βάρος το οποίο στη Formula 1 αποτελεί πάντα παράγοντα καίριας σημασίας για τις επιδόσεις. Το ίδιο ισχύει και για τον συσσωρευτή ενέργειας, το βάρος του οποίου, συμπεριλαμβανομένων των περιφερειακών εξαρτημάτων και του μετατροπέα για τη MGU-K, πρέπει να είναι μόνο 35 κιλά από το 2026 και έπειτα. Η επίτευξη αυτού του χαμηλού βάρους μπαταρίας αποτελεί μεγάλη πρόκληση για όλους τους κατασκευαστές μονάδων ισχύος.
Επίσης, τα νέα μονοθέσια της Formula 1 πρέπει να γίνουν ελαφρύτερα από τα σημερινά, παρ’ όλο που τα μελλοντικά συστήματα μετάδοσης κίνησης προσθέτουν βάρος. Κατά συνέπεια θα μειωθούν οι διαστάσεις τους, με το μεταξόνιο να κονταίνει κατά 20 εκατοστά και το πλάτος να μικραίνει κατά 10 εκ.
Μια ακόμα αλλαγή του 2026 είναι το ανώτατο όριο προϋπολογισμού για ομάδες που αναπτύσσουν μονάδα ισχύος από το 2026 και αυτό έπαιξε καθοριστικό ρόλο ώστε η Audi να μπει στη Formula 1.
Ας περιμένουμε περισσότερες κατατοπιστικές λεπτομέρειες από την Audi, για αυτά που θα συμβούν το 2026.