Η Meta, η μητρική εταιρεία του WhatsApp, ανακοίνωσε επισήμως ότι ξεκινά την εμπορική αξιοποίηση της εφαρμογής μέσω διαφημίσεων και συνδρομών. Αν και τα μηνύματα και οι προσωπικές συνομιλίες δεν θα επηρεαστούν προς το παρόν, οι αλλαγές θα εφαρμοστούν στα «Νέα» (Status και Κανάλια) της εφαρμογής, με την αρχή να γίνεται εντός των επόμενων μηνών.
Η καρτέλα “Νέα” περιλαμβάνει ενημερώσεις από επαφές, προσωρινές ιστορίες τύπου Instagram και τώρα διαφημιστικά μηνύματα, καθώς και κανάλια που θα μπορούν να προβάλλουν περιεχόμενο σε ευρύτερο κοινό. Οι χρήστες θα μπορούν να βλέπουν φωτογραφίες, βίντεο, ηχητικά και κείμενα που διαρκούν 24 ώρες – και σε αυτά πλέον θα παρεμβάλλονται και στοχευμένες διαφημίσεις.
Η Meta εξηγεί ότι «η καρτέλα Νέα είναι ο χώρος ανακάλυψης του WhatsApp, που πλέον χρησιμοποιείται από 1,5 δισ. ανθρώπους καθημερινά», προσθέτοντας ότι «τώρα θα βοηθήσει επιχειρήσεις, οργανισμούς και δημιουργούς να αναπτυχθούν».
Τρεις πηγές εσόδων
Συνδρομές σε κανάλια: Οι χρήστες θα μπορούν να πληρώνουν για να λαμβάνουν αποκλειστικό περιεχόμενο από δημοσιογράφους, επιχειρήσεις, αθλητικές ομάδες ή influencers. Αν και προς το παρόν η WhatsApp δεν θα κρατά ποσοστό, μελλοντικά ενδέχεται να επιβάλλει προμήθεια 10%.
Προώθηση καναλιών: Οι διαχειριστές καναλιών θα μπορούν να πληρώνουν για καλύτερη ορατότητα στο ευρετήριο της εφαρμογής ώστε να προσελκύσουν νέους συνδρομητές.
Διαφημίσεις σε καταστάσεις (Status): Πρόκειται για διαφημίσεις τύπου Instagram Stories, τις οποίες οι χρήστες θα μπορούν να απορρίπτουν ή να πατούν για περισσότερες πληροφορίες. Ενδέχεται, για παράδειγμα, να δει κανείς διαφήμιση από κατάστημα και να ξεκινήσει άμεσα συνομιλία μαζί του.
Η Meta διαβεβαιώνει ότι οι συνομιλίες, οι κλήσεις και τα μηνύματα παραμένουν κρυπτογραφημένα end-to-end και ότι δεν θα πωλείται ή κοινοποιείται ο αριθμός τηλεφώνου των χρηστών. Ωστόσο, θα αξιοποιούνται ορισμένα στοιχεία όπως η τοποθεσία, η γλώσσα, τα κανάλια που ακολουθούν και οι διαφημίσεις με τις οποίες αλληλεπιδρούν, ώστε να τους εμφανίζονται πιο σχετικά διαφημιστικά μηνύματα.
Για τους χρήστες στην Ελλάδα, όπου το WhatsApp διατηρεί χαμηλότερη διείσδυση σε σύγκριση με την Ισπανία ή τη Βραζιλία, η αλλαγή μπορεί να αφορά κυρίως τις επιχειρήσεις που στοχεύουν σε διεθνές κοινό ή στην ελληνική διασπορά, με στόχο νέες μορφές επικοινωνίας, ενημέρωσης και προώθησης.
Η εταιρεία είχε αγοράσει το WhatsApp το 2014 έναντι 19 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Παρότι αρχικά οι ιδρυτές της υπηρεσίας ήταν έντονα αντίθετοι με την εισαγωγή διαφημίσεων, η αποχώρησή τους άνοιξε τον δρόμο για τη σταδιακή εμπορική εκμετάλλευση της εφαρμογής. Όπως υπογραμμίζεται, η Meta δίνει ιδιαίτερο βάρος στην ανάπτυξη του WhatsApp ως επιχειρηματικού εργαλείου σε χώρες όπως η Ινδία, η Βραζιλία και η Ισπανία, όπου η εφαρμογή κυριαρχεί.
Η νέα στρατηγική φέρνει το WhatsApp πιο κοντά στα πρότυπα του Instagram και του Facebook, επιβεβαιώνοντας πως η «ιδιωτική» πλατφόρμα ανταλλαγής μηνυμάτων, σταδιακά, μετατρέπεται σε πολυεπίπεδο επιχειρηματικό περιβάλλον.