Πρωτοβουλία «Σινεμά στην Ελλάδα – Ορατότης Μηδέν» προς ΕΚΚΟΜΕΔ
Με νέα τους ανακοίνωση οι 1.896 επαγγελματίες του οπτικοακουστικού τομέα (ανάμεσά τους κορυφαίες προσωπικότητες από ολόκληρο το «οικοσύστημα» της ελληνικής κινηματογραφικής δημιουργίας και παραγωγής) αποδομούν σημείο-σημείο ό,τι υποστήριζε σε πρόσφατο (10/6) δελτίο Τύπου το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας, παραθέτοντας τα στοιχεία των πρώτων 10 μηνών λειτουργίας του.
Μία εβδομάδα ακριβώς μετά την πρώτη της Ανοιχτή Επιστολή (6/6) και δύο ημέρες μετά τις δημόσιες επισημάνσεις και διαμαρτυρίες εναντίον της διαχείρισης του κινηματογραφικού και οπτικοακουστικού τομέα, από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας (ΕΚΚΟΜΕΔ) όπως ακούστηκαν στο πλαίσιο της 16ης απονομής των βραβείων «Ιρις» της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, η Πρωτοβουλία των 1.896 υπογραφών «Σινεμά στην Ελλάδα – Ορατότης Μηδέν» επανήλθε χθες το πρωί: κοινοποίησε ανακοίνωση με την οποία σχολίαζε σημείο-σημείο πρόσφατο (10/6) δελτίο Τύπου του ΕΚΚΟΜΕΔ που απαντούσε εμμέσως στη διαμαρτυρία των «1.896» παραθέτοντας τα στοιχεία των πρώτων 10 μηνών λειτουργίας του. Παραδόξως ή και όχι τόσο η ανακοίνωση της πρωτοβουλίας ξεκινούσε με μία... ευχαριστήρια διαπίστωση: «χαιρετίζουμε», έγραφε, «την κίνηση αυτή του οργανισμού (σ.σ. το δελτίο Τύπου του ΕΚΚΟΜΕΔ) που επιβεβαιώνει τα στοιχεία που παρέθεσαν οι 1.896 επαγγελματίες του οπτικοακουστικού τομέα στη δική τους Ανοιχτή Επιστολή».
Ακολουθώντας τη δομή της νέας επιστολής της πρωτοβουλίας, παραθέτουμε κι εμείς όσα ανέφερε στο δελτίο Τύπου του το ΕΚΚΟΜΕΔ και όσα απαντούν οι διαμαρτυρόμενοι αποδεικνύοντας σημείο-σημείο ότι ο οργανισμός κοινοποιεί στοιχεία εφαρμόζοντας μία «μαγειρική» λανθασμένων αθροίσεων που ωφελεί τις εντυπώσεις, αλλά συσκοτίζει την πραγματικότητα.
1. Κατά το ΕΚΚΟΜΕΔ στους πρώτους δέκα μήνες λειτουργίας του και έως σήμερα, ο οργανισμός έχει «στηρίξει ουσιαστικά τον κινηματογραφικό και οπτικοακουστικό τομέα με πάνω από 50 εκατομμύρια ευρώ: 11 εκατ. ευρώ έχουν προεγκριθεί ή εγκριθεί από τα επιλεκτικά προγράμματα και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) για εγχώριες παραγωγές και μειοψηφικές συμπαραγωγές Ελλήνων δημιουργών – δηλαδή το 30% των συνολικών εγκρίσεων από το 2019 (38 εκατ. ευρώ)».
● Κατά την Πρωτοβουλία «α) τα παραπάνω στοιχεία αφορούν 2 ημερολογιακά έτη (2024 και 2025) και β) το ΤΑΑ αφορά ένα έκτακτο διετές πρόγραμμα (ως μέτρο στήριξης μετά τον Covid), το οποίο έχει ήδη ολοκληρωθεί. Οπότε τα κονδύλια του ΤΑΑ δεν μπορούν να συνυπολογίζονται στο ποσόν της χρηματοδότησης των επιλεκτικών προγραμμάτων». Συνεπώς «για το τρέχον έτος έχουν ανακοινωθεί μόνο 6.500.000 ευρώ για τα επιλεκτικά προγράμματα χρηματοδότησης, ποσό που κατατάσσει την Ελλάδα στην τελευταία θέση της Ευρώπης, σύμφωνα με το ΑΕΠ της».
2. Κατά το ΕΚΚΟΜΕΔ «20,3 εκατ. ευρώ έχουν ήδη αποπληρωθεί μέσω του cash rebate και, μετά τη σύντομη τρίμηνη παύση λόγω της διοικητικής μετάπτωσης, ξεκίνησε εκ νέου η διαδικασία των πληρωμών την Τετάρτη 4/6/2025, με την ενημέρωση των δικαιούχων για πληρωμές ύψους 18,7 εκατ. ευρώ. Σύνολο 39 εκατ. ευρώ».
● Κατά την Πρωτοβουλία όμως «οι πληρωμές δεν έχουν ακόμη προχωρήσει. Οι παραγωγοί άρχισαν να ενημερώνονται από τις 4/6 πως οι καταβολές θα ξεκινήσουν και τους ζητήθηκε να υποβάλλουν τα σχετικά έγγραφα, όπως ενδεικτικά φορολογικές και ασφαλιστικές ενημερότητες». Κι επιπλέον «τα 20,3 εκατομμύρια ευρώ που έχουν πληρωθεί από τον Σεπτέμβριο του 2024 αθροιστικά με τα 18,7 εκατομμύρια ευρώ που προγραμματίζονται να πληρωθούν, είναι πολύ λιγότερα από αυτά που είναι απαιτητά από τους δικαιούχους παραγωγούς, όσους δηλαδή ήδη ολοκληρώσει τις απαραίτητες διαδικασίες και έχουν εδώ και μήνες αιτηθεί την πληρωμή τους (και σε πολλές περιπτώσεις ο Οργανισμός έχει ήδη πιστοποιήσει τα οφειλόμενα ποσά)».
3. Κατά το ΕΚΚΟΜΕΔ «130.000 ευρώ έχουν ήδη διατεθεί ή εγκριθεί για την προώθηση και διανομή ελληνικών ταινιών το πρώτο εξάμηνο του 2025, από τα 250.000 ευρώ του συνολικού προϋπολογισμού (αύξηση 67% σε σχέση με το 2024)».
● Κατά την Πρωτοβουλία πάλι «από το πρόγραμμα εξωστρέφειας, συνολικού ύψους 1.700.000 ευρώ, μόνο τα 250.000 ευρώ (ποσοστό 14,71%) πηγαίνουν στις ταινίες και τους επαγγελματίες τους (100.000 για την εγχώρια διανομή των ταινιών και 150.000 για την παρουσία τους σε κορυφαία φεστιβάλ του εξωτερικού). Χαρακτηριστικό είναι πως οι περισσότερες ελληνικές ταινίες που διανεμήθηκαν τους πρώτους μήνες του 2025 ενισχύθηκαν με μέσον όρο 2.000 ευρώ η καθεμία, ποσό εξευτελιστικό για τις ανάγκες της πολύ ανταγωνιστικής αγοράς προώθησης και διανομής ταινιών».
4. Κατά το ΕΚΚΟΜΕΔ «ο τακτικός προϋπολογισμός του οργανισμού αυξήθηκε κατά 154%, με την είσπραξη 10 εκατ. ευρώ από το τέλος συνδρομητικής τηλεόρασης που πλέον αποδίδεται στον φορέα. Χάρη σε αυτό, τα επιλεκτικά προγράμματα για το 2025 ανέρχονται σε 6,5 εκατ. ευρώ, χωρίς έκτακτες επιχορηγήσεις οι οποίες προκαλούσαν καθυστερήσεις και αμαύρωναν την εικόνα του χώρου στο παρελθόν».
● Η Πρωτοβουλία όμως υπογραμμίζει και πάλι ότι τα 6,5 εκατ. ευρώ «κατατάσσουν την Ελλάδα στην τελευταία θέση της Ευρώπης, σύμφωνα με το ΑΕΠ της», επισημαίνει ότι «το συγκεκριμένο ποσό είναι λιγότερο και από το μισό, σε σχέση με εκείνο που η πολιτική ηγεσία υποσχέθηκε» και θυμίζει πως οι σχετικές υποσχέσεις «αφορούσαν ποσό 15.000.000 ευρώ για τα επιλεκτικά προγράμματα» και ότι ήταν ακριβώς λόγω αυτού του ποσού που οι επαγγελματίες του τομέα δέχτηκαν να ταχθούν υπέρ της συγχώνευσης του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και του ΕΚΟΜΕ - από την οποία προέκυψε το ΕΚΚΟΜΕΔ. Αναρωτιούνται επίσης «πού θα διοχετευτεί το υπόλοιπο ποσό των περίπου 8 εκ. ευρώ», εάν «όπως ισχυρίζεται η διοίκηση του οργανισμού ο προϋπολογισμός του φορέα αυξήθηκε κατά 10 εκατομμύρια (...)»
5. Κατά το ΕΚΚΟΜΕΔ «89 εκκρεμή επενδυτικά σχέδια εντάχθηκαν στο παλαιό καθεστώς του cash rebate, επιταχύνοντας τη διαδικασία υπαγωγών»
● Η Πρωτοβουλία όμως παραπέμπει σε παλαιότερο δελτίο Τύπου του ΕΚΚΟΜΕΔ (22/5) σύμφωνα με το οποίο «εκκρεμούν οι αποφάσεις ένταξης ακόμη 77 επενδυτικών σχεδίων που έχουν υποβάλει αίτηση υπαγωγής μέχρι τις 10.5.2024, οπότε και έκλεισε η πλατφόρμα των αιτήσεων», συνεπώς υφίσταται εκκρεμότητα για περισσότερο από ένα χρόνο
6. Κατά το ΕΚΚΟΜΕΔ «υπενθυμίζεται ότι από το 2019 έως σήμερα η Ελληνική Πολιτεία έχει επενδύσει: α) 186,5 εκατ. ευρώ συνολικά στον κινηματογραφικό και οπτικοακουστικό τομέα, β) 96 εκατ. ευρώ για την εγχώρια παραγωγή (κινηματογράφος και τηλεόραση) και γ) 54,2 εκατ. ευρώ αποκλειστικά για τον Ελληνικό Κινηματογράφο».
● Κατά την Πρωτοβουλία «η αναφορά στα πεπραγμένα από το 2019 δίνει εσφαλμένες εντυπώσεις. Επιπλέον αναφέρει αθροιστικά ποσά που δεν έχουν μεταξύ τους καμία σχέση και δεν αποτελούν συγκρίσιμα στοιχεία (...)».
7. Κατά το ΕΚΚΟΜΕΔ η πλειονότητα των ταινιών οι οποίες ήταν υποψήφιες για τα φετινά βραβεία «Ιρις» «έχουν λάβει κρατική στήριξη ύψους σχεδόν 4,5 εκατομμυρίων από το ΕΚΚΟΜΕΔ».
● Η Πρωτοβουλία, όμως, διευκρινίζει ότι «κι εδώ τα ποσά (επενδυτικό κίνητρο cash rebate και επιλεκτικά προγράμματα) λανθασμένα αθροίζονται, επιπλέον χωρίς να γίνεται αναφορά σε αριθμό ταινιών, και παραβλέποντας το γεγονός πως οι ταινίες αυτές αφορούν παραγωγές διαφορετικών ετών, συγχρηματοδοτημένες οι περισσότερες και από εκτός Ελλάδας πηγές».
Τέλος, στην ανακοίνωσή της η Πρωτοβουλία υπογραμμίζει την έλλειψη αναφοράς -στο δελτίο Τύπου του ΕΚΚΟΜΕΔ- των προβλημάτων του ΕΣΠΑ ως εργαλείου χρηματοδότησης και επαναλαμβάνει τόσο την πεποίθησή της ότι «ο Οργανισμός στελεχώνεται με άτομα χωρίς καμία εμπειρία στον ιδιαίτερα σύνθετο οπτικοακουστικό τομέα», όσο και την προειδοποίηση ότι «ενωμένη» θα περιμένει «από τις ηγεσίες του ΥΠΠΟ και του ΕΚΚΟΜΕΔ πρακτικά αποτελέσματα στα σημεία που έχει θέσει, μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου».