ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ 13.06.25 16:00
Δημήτρης Παναγιωτάτος*
Η Αν Σάτον συλλαμβάνεται να κλέβει από ένα μεγάλο κατάστημα. Δεν είναι τυχαία γυναίκα, είναι σύζυγος γνωστού ψυχιάτρου. Ενας άνδρας που παρακολουθεί τη σκηνή, ο Ντέιβιντ Κόρβο, τη σώζει από τη σύλληψη και τη δυσφήμηση υποψιασμένος ότι κάτι άλλο κρύβεται πίσω από την κλοπή. Πράγματι, η Αν είναι κλεπτομανής και του εκμυστηρεύεται ότι υποφέρει από αϋπνίες.
Ο Κόρβο επιδιώκει τη γνωριμία της και της προτείνει κάποιες συνεδρίες για να τη θεραπεύσει από τις αϋπνίες με υπνωτισμό. Εκείνη γοητεύεται από την προσφορά του πιστεύοντας ότι τη βοηθά και τη στηρίζει. Ποιος είναι όμως στην πραγματικότητα αυτός ο άντρας; Ποιο είναι το σχέδιό του και γιατί υπνωτίζει την Αν πάντα στις 11 τη νύχτα;
Πρόκειται για ένα καταπληκτικό φιλμ νουάρ («Ο μυστηριώδης κ. Κόρβο», Whirlpool, 1949), δεύτερο από τα τέσσερα που γύρισε ο Πρέμινγκερ με την Τζιν Τίρνεϊ μετά τη μεγάλη επιτυχία με τη «Λάουρα». Παρότι βασισμένο κι αυτό φαινομενικά σε ένα τρίγωνο (μια γυναίκα και δύο άντρες), δεν είχε την ίδια επιτυχία. Είναι ταινία σκοτεινή, χωρίς τη γυαλιστερή επιφάνεια της «Λάουρα», με καταστάσεις πιο ακραίες και με μια εφιαλτικά ονειρική διάσταση.
Εδώ οι άντρες είναι τρεις. Ενας σύζυγος, καταξιωμένος ψυχίατρος που λύνει τα προβλήματα των άλλων αλλά δεν υποψιάζεται κανένα από τα προβλήματα της γυναίκας του. Ενας οιονεί εραστής, ο Κόρβο, που αυτός καταλαβαίνει τι συμβαίνει με την Αν, τη γοητεύει και αποκτά την εμπιστοσύνη της αλλά μόνο για να τη χρησιμοποιήσει ως μέσο στο σκοτεινό του σχέδιο. Και υπάρχει και ο άντρας από το παρελθόν, ο πατέρας της Αν. Αντρας φαινομενικά προστατευτικός αλλά χειριστικός και ανάλγητος, απαγόρευε στην κόρη του να ικανοποιεί τις επιθυμίες της μετατρέποντάς την σε μια κλεπτομανή.
Απέναντί τους στέκεται η Αν, τραγική ηρωίδα ιδανικά ζωντανεμένη από την υπέροχη Τζιν Τίρνεϊ και σκηνοθετημένη από έναν μάγο του φιλμ νουάρ, τον Οτο Πρέμινγκερ. Εχει κι αυτή δύο πλευρές. Μετρημένη, γοητευτική και καθωσπρέπει αστή εξωτερικά, αλλά μ’ ένα κουβάρι από μπλεγμένα επώδυνα συναισθήματα μέσα της που την κρατούν καθηλωμένη στο τραύμα της παιδικής ηλικίας.
Θυμάμαι πάντα από την ταινία τη φράση-κλειδί του Κόρβο (η πιο σημαντική ανδρική παρουσία του έργου χάρη στην ερμηνεία του Χοσέ Φερέρ) όταν απαντάει στην Αν, που πιστεύει ότι ο άντρας της θα μπορούσε να δώσει μια λύση στο πρόβλημά της. «Ο άντρας σας δεν μπορεί να σας βοηθήσει στο πρόβλημά σας, Αν. Γιατί ο άντρας σας είναι το πρόβλημα!»
Ναι, ο άντρας της είναι το πρόβλημα της Αν, και ο πατέρας της είναι το πρόβλημα, και ο Κόρβο επίσης. Αλλά είναι αυτός, ο ξένος, ο άγνωστος, ο τυχοδιώκτης Κόρβο που καταλαβαίνει αμέσως την τραγική της κατάσταση και όχι οι υποτιθέμενοι, κοινωνικά αποδεκτοί προστάτες της (πατέρας και σύζυγος).
*Σκηνοθέτης, διευθυντής Film Studies BA MA New York College, Athens, University of Greenwich, UK
Μια γυναίκα, τρεις άντρες
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας